اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اهمیت اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نامیده می‌شود.

اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنای بهره‌گیری از پلتفرم‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت است.

در این سیستم شما درگیر انتشار بهترین محتوا، شنیدن حرف های فالوئرها و تعامل با آنها، تحلیل نتایج و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌شوید. مهمترین رسانه های اجتماعی که این روزها کاربرد زیادی دارند شامل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی

  1. میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر)
  2. شبکه‌‌سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین)
  3. به‌ اشتراک‌گذاری تصویر (اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست)
  4. به‌ اشتراک‌گذاری ویدیو (یوتیوب، فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو)

مزایای مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان طور که می دانید حضور داشتن در شبکه های اجتماعی و بازاریابی در این رسانه ها اهمیت زیادی بهمراه دارد. در ادامه شما را با مزایای اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم کرد.

  • بهبود نرخ تبدیل
  • بهبود اعتبار برند
  • ایجاد ارزش افزوده
  • رفتارشناسی مشتری
  • هزینه و اثربخشی خوب
  • تبدیل شدن به منبع محتوا
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • رهبری بازار و رهبری فکری
  • تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
  • افزایش ترافیک ورودی برای سایت
  • دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
  • افزایش آگاهی از برند (Awareness)
  • راه‌اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
  • به روز بودن در شبکه های اجتماعی
  • سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
  • برقراری روابط عمیق و بلند مدت با مخاطبان
اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اهمیت و اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

پیشنهاد مطالعه: مقاله آموزشی افزایش فالوور در اینستاگرام را حتما مطالعه کنید.

۶ گام شروع و راه‌اندازی اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

۱. شناسایی هدف در بازاریابی شبکه های اجتماعی

هر قطعه از پازل استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما در خدمت اهدافی است که تنظیم کرده‌اید. اگر بخواهم رک و ساده بگویم، امکان ندارد بتوانید به سمت جلو حرکت کنید اگر ندانید که انتظار چه چیزی را پیش روی خود دارید.

به نیازهای کلی شرکت‌تان به طور دقیق نگاه بیندازید و ببینید می‌خواهید رسانه های اجتماعی چگونه به شما در رسیدن به اهداف‌تان یاری برسانند. بدون شک به چند هدف شخصی و خاص خودتان دست خواهید یافت،

اما در هر صورت اهداف معدودی هم هستند که تمام شرکت‌ها باید در استراتژی خود آنها را در نظر بگیرند. مثلا افزایش آگاهی از برند، حفظ مشتریان و کاهش هزینه‌های بازاریابی، همگی از اهداف مشترک شرکت‌ها هستند.

بهتر است دو هدف اولیه و دو هدف ثانویه را انتخاب کرده و روی آنها تمرکز کنید. داشتن اهداف زیاد شما را از مسیرتان دور کرده و حواس‌تان را پرت می کند و در نهایت به هیچ کدام از آنها نخواهید رسید.

گاهی تعداد و نوع اهداف به سادگی یا پیچیدگی کسب و کار شما نیز بستگی دارند. مثلا برای یک رستوران کوچک و تازه تاسیس، هدف می‌تواند یافتن مشتری‌های جدید برای رستوران باشد و یا برای یک رستوران قدیمی حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و افزایش خرید آنها باشد.

۲. برای خودتان دستاوردهای بازاریابی در نظر بگیرید.

منظور ما از دستاوردها، همان اهدافی هستند که برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر باید آنها را با موفقیت پشت سر بگذارید. اگر پارامترهایی برای تعیین زمان رسیدن به اهداف‌تان نداشته باشید، اهداف آنقدرها هم مفید و به‌دردبخور نخواهند بود.

برای مثال اگر یکی از اهداف اولیه شما از پیش رو برداشتن رقبا و فروش خوب است، دقیقا چه مقدار از این کارها را باید انجام دهید تا مطمئن شوید با موفقیت به هدف‌تان رسیده‌اید؟

دستاوردهای بازاریابی مشخص می‌کنند که شما چگونه از نقطه A (شرایطی نامطلوب، هدفی برآورده نشده) به نقطه B (هدف با موفقیت برآورده شده) برسید. دستاوردهای شما باید ویژه و منحصربه‌فرد (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، واقع‌گرایانه (Realistic) و به موقع (Timely) باشند.

اگر هدف شما پیش افتادن از رقبا و فروش بیشتر است، یک دستاورد ویژه بازاریابی می‌تواند این باشد: از ۵۰ ٪ رقبا سبقت بگیرید و برای سنجیدن پیشرفت‌تان انتخاب کنید که به چه ابزار تحلیلی نیاز دارید و آن را به کار ببرید.

اینکه شرایط را برای شکست خوردن آماده کنید، ایده‌ی خوبی نیست. اگر دستاورد خود را افزایش ۱۰۰۰ ٪ فروش قرار دهید، بعید به نظر می‌رسد از عهده آن بربیایید. بنابراین دستاوردهایی تنظیم کنید که می‌توانید با توجه به منابعی که دارید به آن دست پیدا کنید.

اضافه کردن یک محدودیت زمانی به تلاش‌تان می‌تواند بسیار محرک و انگیزه‌بخش باشد. از خود بپرسید که چه زمانی می‌خواهید به دستاوردتان برسید؟ ماه آینده؟ یا تا انتهای سال؟

۳. مشتریان ایده‌آل را شناسایی کنید.

اگر کسب‌وکاری از مشکل مشارکت پایین در صفحات رسانه های اجتماعی را داشته باشد، معمولا به این دلیل است که پروفایل دقیقی از مشتری ایده‌آل خود ندارد.

در بازاریابی رسانه های اجتماعی این دقیقا به چه معنی است؟ به این معنی است که شناختن شخصیت و خصوصیات مشتریان می‌تواند به شما کمک کند که به هدف موردنظرتان در زمان مناسب، مکان مناسب و با پیام‌های مناسب برسید.

زمانی که شما سن، شغل، درآمد، علایق، مسائل و مشکلات، موانع، عادات و انگیزه‌ها اهداف جامعه‌ی هدف خود را بشناسید، هدف قرار دادن آن‌ها در رسانه های اجتماعی بسیار آسان‌تر خواهد بود. وقتی شخصیت عمده ی مشتریان خود را بشناسید و متناسب با آن‌ها تبلیغ کنید، نتیجه بازده بیشتر در اثر هزینه کمتر خواهد بود.

۴. در مورد رقبای خود تحقیق کنید.

وقتی صحبت از بازاریابی رسانه های اجتماعی به میان می‌آید، تحقیق کردن در مورد رقبا نه تنها شما را از فعالیت آن‌ها مطلع می‌کند، به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی در بازار بهتر جواب می‌دهد و می‌توانید این تاکتیک‌های موفق را در تلاش‌های خودتان به کار بگیرید.

با تهیه لیستی از ۳ تا ۵ رقیب خود شروع کنید. بررسی کنید که از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند و استراتژی محتوای تولیدی آنها را تحلیل کنید. به تعداد فالوورها و هواداران آن‌ها دقت کنید و ببینید به چه ترتیب زمانی اقدام به پست گذاشتن می‌کنند.

همچنین به نوع محتوایی که به اشتراک می‌گذارند و زمینه و لحن آن‌ها توجه داشته باشد (رسمی، خنده‌دار و غیره). دقت کنید که چگونه به هواداران خود پاسخ می‌دهند و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

مهم‌ترین فعالیتی که در بازاریابی رسانه های اجتماعی باید به آن توجه کنید مشارکت آن‌هاست. اگرچه ادمین این صفحات تنها کسانی هستند که می‌توانند به طور دقیق و مداوم از آمار مشارکت اطلاع داشته باشند، شما نیز با دنبال کردن این صفحات می توانید تخمینی از این ارقام داشته باشید.

برای شروع بازاریابی رسانه های اجتماعی در کسب و کار، باید رقبای نزدیک به خود را شناسایی کرد، یعنی آن‌هایی که از لحاظ سبک و سیاق کاری به ما بیشتر شبیه هستند. سپس با بررسی نحوه فعالیت آن‌ها در رسانه های اجتماعی، لحن آنها، عکس‌ها و محتواهایی که به اشتراک می‌گذارند و همین‌طور چگونگی تعامل کاربران با آنها، یک نقشه راه و الگو تهیه کرد.

شاید برای شیوه پست‌گذاری و تولید محتوا در رسانه های اجتماعی ده‌ها روش گوناگون موجود باشد که اگر بخواهیم همه آن‌ها را امتحان کنیم نیازمند صرف هزینه و انرژی زیادی باشد.

یکی از میان‌برهای کاربردی، این است که از روی رقبای موفق الگوبرداری کنیم. رستوران رقیب که در شبکه های اجتماعی نیز توانمند ظاهر شده است، در چه ساعاتی پست می‌گذارد؟ بیشتر محتوای آن ویدئوست یا عکس؟ متن‌ها حداکثر چند خط هستند؟ در بین پست‌های او، تعامل در ویدئوها بیش‌تر بوده است یا در عکس‌ها؟ و سوال‌های این‌چنینی دیگر…

۵. در بازاریابی رسانه های اجتماعی تاکتیک تعیین کنید.

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از شرکت‌ها در بازاریابی رسانه های اجتماعی مرتکب می‌شود، این است که بدون توجه به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه، در تمام رسانه های اجتماعی به فعالیت می‌پردازند. شما می‌توانید با استفاده از اطلاعاتی که از مشتریان‌تان به دست آورده‌اید، انتخاب کنید که کدام رسانه برای شما مناسب‌تر است و به این ترتیب، وقت خود را در جای نامناسب هدر ندهید.

۶. استراتژی تولید محتوا ایجاد کنید.

رسانه های اجتماعی و محتوا رابطه‌ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند: بدون محتوای فوق‌العاده بازاریابی رسانه های اجتماعی غیرممکن و بی‌معنی خواهد بود و بدون رسانه های اجتماعی کسی از محتواهای شما باخبر نخواهد شد. هر دو را در کنار هم استفاده کنید تا به اهداف و چشم‌اندازهای خود دست پیدا کنید.

استراتژی تولید محتوا
درباره استراتژی تولید محتوا

پیشنهاد مطالعه: مقاله آموزشی نمایندگی پنل ممبر و فالور ارزان را حتما مطالعه کنید.

جمع‌بندی

با توجه به حضور گسترده و بسیار زیاد کاربران در انواع شبکه‌های اجتماعی که ساعت‌ها زمان خود را صرف تماشای محتوای مختلف می‌کنند، نمی‌توان از این پلتفرم‌ها به عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات غافل شد.

اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها اهمیت و مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. ضمن اینکه برای موفقیت در فرایندهای بازاریابی خود می‌توانید از تکنیک ها و ترفندهای مختلفی استفاده کنید که در این مقاله به آنها پرداختیم.

استراتژی و اصول بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما به گونه‌ای نیست که غیرقابل‌تغییر و اصلاح باشد. همچنان که جلو می‌روید ممکن است متوجه شوید بعضی تاکتیک‌ها آن‌قدر که گمان می‌کردید سودمند نبوده‌اند. همواره تلاش کنید سریع خود را با شرایط انطباق دهید و تغییرات لازم را به استراتژی کلی خود اضافه کنید.

با روی کار آمدن شبکه های اجتماعی جدید و یا حذف رسانه های قبلی با عواملی همچون فیلترینگ و موارد دیگر، نیاز است تا همیشه در حال رصد رفتار مخاطبین و جمع‌آوری اطلاعات از آنها باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما یک استراتژی واضح برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود دارید؟ از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟ اگر سوال یا نظری دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

یکی از بهترین استراتژی های کسب و کار که امروزه می توان به آن اشاره کرد و شروع خوبی برای کسب درآمد شما می باشد استفاده از پنل ممبر و فالور و پنل پیامک تبلیغ ابزار است.

امروزه تعداد افراد زیادی هستند که به دنبال افزایش فالوور های خود هستند شما با دریافت پنل نمایندگی ممبر و فالوور از تبلیغ ابزار می توانید برای مشتریان خود به راحتی ثبت سفارش انجام دهید.

ورود به پنل پیامک         ورود به پنل شبکه های اجتماعی

به این ترتیب شما با استفاده از لینک های زیر می توانید با تیم پشتیبان در ارتباط باشید. و یا با مراجعه به سایت با ثبت نام کار خود را شروع کنید.

  پیج اینستاگرام  آقای مهندس طاهری

درباره‌ی تیم تولید محتوا تبلیغ ابزار

همچنین ببینید

انواع روش های تبلیغات در تلگرام

انواع روش های تبلیغات در تلگرام

تلگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در بین کاربران ایرانی است که افراد زیادی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.